Purjein lähtö ja rantautuminen

Purjein lähteminen ja rantautuminen on suhteellisen helppoa kevytveneillä ja ketterästi kääntyvillä veneillä (kuten folkkari, H-vene ja vastaavat).

Taito on paitsi veneenkäsittelyn ja omien sekä gastien taitojen kehittymisen kannalta mukava, mutta myös hyvä hallita, niin rantamanoverit sujuu tarvittaessa ilman konettakin.

Harjoittelu kannattaa aloittaa kevyillä tuulilla ja kevyemmillä veneillä. Kevytveneillä ja sitten esim. H-venellä tai fokkarilla on hyvä harjoitella ja kun homma niillä sujuu eri tuulissa, kannattaa vasta koettaa painavemmilla ja isommilla veneillä.

Rantamanövereissä ja veneilyssä ylipäänsä turvallisuus on ykkösasia. Asiat tehdään lähtökohtaisesti aina turvallisesti. Mitään sellaista ei pidä tehdä mihin omat taidot eivät riitä tai on epävarma niiden riittävyydestä. Ota tarvittaessa yhteyttä HTPS:n purjehduskouluun, jonka järjestämillä kursseilla voit turvallisesti ja ohjatusti opiskella ja harjoitella veneilytaitoja.

Purjein lähtö ja rantautuminen -video.

Purjein lähtö ja rantautuminen

Purjein lähtö

  1. Katso ja seuraa ainakin muutama minuutti mistä tuulee
    1. Huomioi tuulen suunnan vaihtelut
  2. Laita vene lähtökuntoon
    1. Skuutit skuuttausvalmiina, pinna / ruori käyttövalmiina, fallit ja purjeet nostovalmiina, jne
  3. Suunnittele lähtö
    1. Suunnittele se mahdollisimman helpoksi.
    2. Siirrä / työnnä / vedä vene tarvittaessa valmiiksi laiturin päähän tai käännä se laiturissa parempaan asentoon.
    3. Mieti missä nostat purjeen tai purjeet ja minne sillä pitäisi vallitsevassa tuulessa päästä
  4. Lähtö laiturista poijupaikoista
    1. Irrota keulaköysi
    2. Vedä vene poijulle ja irrota poijusta
  5. Nosta purjeet
    1. Fokan saa nopeasti ylös, jos tarvitaan nopeasti ohjailuvoimaa siitä voi hyvin aloittaa
    2. Iso on paras nostaa vastatuuleen, siitäkin kannattaa usein aloittaa
    3. Gasti nostaa fokan (10 sekunnissa pitäisi olla valmista)
    4. Toinen gasti tai kippari nostaa ison (10-20 s pitäisi olla valmista)
    5. Kippari nostaa molemmat
      1. Nopeus on olennaista, koska vene on ohjattavissa kun yksikin purje saadaan vetoon ja vene liikkeeseen
      2. Tarvittaessa pumppaa peräsimellä tai melo jos on tarve kääntää venettä esim. tyynessä nopeammin haluttuun suuntaan ja tuulikulmaan
  6. Aja
    1. Skuuttaa purjeet ja ohjaa haluttuun suuntaan
  7. Lähtö jos vieressä on tilaa lähteä suoraan laiturista
    1. Päästä keulaköydestä sen verran löysää että saat ensin irroitettua veneen poijusta
    2. Vedä vene poijulle ja irrota poijusta
    3. Vedä vene takaisin laiturin luo
    4. Siirrä se mahdollisesti lähemmäs laiturin ulkopäätä, voit myös ottaa sen kylkikiinnitykseen (keula kohden suuntaa missä on eniten vapaata tilaa)
    5. Nosta purjeet tai toinen purjeista
      1. Varmista sitä ennen että nostettavien purjeiden skuutit ovat selvät ja auki skuuttilukoissa jotta purjeet pääsee lepattamaan vapaasti (varo puomia) eli eivät ole vedossa.
    6. Irrota vene laiturista ja aja
      1. Voit samalla tarvittaessa tönäistä keulaa haluttuun suuntaan

Rantautuminen purjein

  1. Suunnittele rantautuminen niin, että menet mahdollisimman itsellesi ja gasteillesi helppoon ja mukavaan satamaan ja paikkaan
    1. Valitse suojainen satama ja paikka.
      1. Esim. lännen puoleisilla tuulilla saaren itäpuolella on suojaisempaa jne)
      2. Voit myös kiinnittyä pelkään poijuun kunhan ympärillä on riittävästi tilaa veneen pyörimiseen
      3. Vaihtoehtoisesti voit ankkuroitua, se voi olla helpointa jos esim. moottoria tarvitsee huoltaa
  2. Laita riittävästi fendareita ajoissa etukäteen valmiiksi veneen molemmille laidoille hyvissä ajoin ennen rannan lähestymistä.
  3. Laita kiinnitysköydet (keula, perä, tarvittaessa kylki), poijuhaka, keksi ja mela valmiiksi
  4. Aloita vauhdin hidastaminen ajoissa, muttei liian aikaisin, että vauhti riittää perille asti.
    1. Kokemuksen myötä opit arvioimaan miten pitkälle ja millaisella vauhdilla veneesi liukuu milläkin kelillä.
    2. Vauhtia voi hidastaa kääntämällä vastatuuleen, vähentämällä tai laskemalla purjeita, tarvittaessa voi mutkitella tai tehdä 360 asteen ympyröitä.
    3. Jos tulet myötätuuleen laituriin laske purjeet ajoissa ennen lähestymistä
    4. Vastatuuleen, -virtaan ja -aallokkoon on usein helpompi saada vauhti sovitettua sopivaksi ennen kiinnittymistä esim. kiristäen ja lyöstäen skuuttia tarpeen mukaan
    5. On hyvin tärkeää ajoissa hidastaa vauhti sopivaksi, ettet lähesty liian kovalla vauhdilla rantaa, laituria, aisapaikkaa tai esim. poijua mihin ajattelit kiinnittyä. Myötätuulessa ja -aallossa lähestyttäessä asia korostuu
  5. Kylkikiinitykseen pitkään laituriin on helpompi turvallisesti liukua ja antaa vauhdin hidastua kunhan edessä on riittävästi tilaa ja vauhdin hidastaminen on aloitettu ajoissa.
  6. Aisapaikkaan on usein helpompi tulla, siinä jää poijuun kiinnittyminen pois
    1. Toisaalta pois jää myös poijun tarjoama mahdollisuus jarruttaa veneen vauhtia
    2. Aisaan tullessa voit keksin, poijuhaan tai mahdollisesti köyden avulla jarruttaa vauhtia aisan ulkopäästä
    3. Sivutuulessa usein helpointa valita aisapaikka jossa vene kiinnittyy aisan tuulen puolelle. Silloin tuuli parhaassa tapauksessa nätisti painaa veneen fendareilla suojatun kyljen aisaa vasten ja voit rauhassa kiinnittää kiinnitysköydet.
  7. Poijupaikkaan kiinnittyminen
    1. Kiinnitä peräköysi poijuun, sen avulla voit tarvittaessa jarruttaa veneen vauhtia ennen laituria
      1. Avoin perähaka tai -koukku on poijuun kiinnittymiseen ehkä nopein ja suositeltava.
      2. Pika- liipasinhaka tai pelkkä köysi ovat hitaampia ja niitä on vaikeampaa toisinaan mahdotonta kiinnittää lennossa poijuun jos vauhtia on yhtään rauhallista enempää.
    2. Astu laiturille valmis keulaköysi mukanasi ja kiinnitä se tai ojenna tai heitä köydenpää rannalla sinua vastaanottavalle kiinnitettäväksi

Tarjoa apuasi rantautuvalle veneelle. Ota keulaköydet vastaan ja kiinnitä ne laituriin. Jos vene tulee viereesi voit ohjata sitä omasi sivuitse ja varmistaa fendareiden oikeat paikat ja korkeudet.

Turvallista harjoittelua. Aloita kevyellä tuulella ja helpoista tilanteista. Kun ne sujuvat harjoittele haastavampia tilanteita. Tarvittaessa peru rantautumisyritys ajoissa ja tee uusi turvallinen lähestyminen.