Raportit

HTPS:n toimintakertomus 2007

Hyväksytty vuosikokouksessa 31.3.2008

Toiminta esitetään seuraavasti jaoteltuna:

1. Yleiset tapahtumat
  2. Ydintoiminnot: Kilpailutoiminta – Nuorisotoiminta – Telakka– ja satamatoiminta – Pursiniemi
  3. Palvelut: Katsastus – Koulutus – Ravintola – Vapaa-ajan toiminta
  4. Hallinto ja ylläpito: – Tiedotustoiminta – Talkootoiminta – Kiinteistötoiminta – Ympäristötoiminta – Johtokunta – Talous ja rekisterit

1 Yleiset tapahtumat

Vuosi 2007 oli seuran 82. toimintavuosi. Purjehduskausi avattiin lipunnostojuhlalla 30. huhtikuuta. Pursiniemessä juhlittiin Juhannusta 22.–25.6. Purjehduskausi päätettiin 29.9. perinteisellä lipunlaskulla ja palkintojenjaolla.

Vuoden keskeisiä tekemisiä oli edelleen Pyysaaren varusteiden ja viihtyisyyden kohentaminen suunnitelman mukaisesti.

Pyysaaren talonmiehen tehtäviä hoiti seuran palkattuna työntekijänä Aatos Kiiveri. Ravintolan hoitajana toimi Sara Sirkiä henkilökuntineen Pekka Mannisen pitkän työn jatkajana.

2 Ydintoiminnot

2.1 Kilpailutoiminta

Seura järjesti avoimia kilpailuita vuonna 2007 seuraavasti:

Emäsalon Lenkki oli 26.-27.5., Vuosipäiväkilpailu purjehdittiin 16.-17.6. viidessä luokassa.

HTPS oli järjestämässä muiden helsinkiläisseurojen kanssa Helsingin Regatan kölivenepurjehdukset 30.6.-1.7.2007, Helsingin edustalla, Ytterskärin rata-alueella.

Seuran tiistaikilpailuita järjestettiin edellisvuosien tapaan, alkukesästä Kultamalja ja loppukesästä Krunika Race 5 (24 osallistujaa), lisäksi Tasoitusmalja ja Naisten Malja. Lisäksi järjestettiin kaksi em. sarjojen ulkopuolista harjoituskilpailua.

veneitä 2007 2006 2005
Emäsalon Lenkki 57 41 45
Vuosipäiväkilpailu 52 44 29
Kultamalja (4 osakilpailua) 20 .. 25
Krunika Race (5 osakilpailua) 24 .. 26
Tasoitusmalja (1 osakilpailua) 2 7 6
Naisten Malja (2 osakilpailua) 7 .. 7
Pyyn Pyrähdys (Juniorien Zoom8-luokka) 7 13

2.2 Nuorisotoiminta

Junioreiden toimintakausi 2007 käynnistyi toukokuussa Pyysaaressa junnujen omalla lipunnostolla ja jollien kunnostustalkoilla.

Junnuiltoja järjestettiin Pyysaaressa torstai-iltaisin aina toukokuun alusta syyskuun loppuun. Kokeiluna junnuiltojen vetämisestä vastasi yhteistyössä lähialueiden seurojen kanssa palkattu ammatti-ohjaaja. Junnuiltoja pyrittiin kokeiluluontoisesti myös järjestämään heinäkuussa, mutta ne eivät keränneet osallistujia.

Palkatun ohjaajan käyttö onnistui hyvin ja sitä päätettiin jatkaa.

Pursiniemen junnuleiri järjestettiin juhannusta seuraavalla viikolla 25.6.–1.7.

Helsingin Työväen Pursiseura ja Katajanokan Venekerho järjestivät lisäksi Pyysaaressa kesäkuun alussa jollapurjehduksen alkeiskurssin purjehdusta aloitteleville lapsille ja nuorille. Kurssi käsitti aluksi kaksi teoriailtaa ja viikonloppuna kaksi kokonaista päivää. Kurssitettavia oli toistakymmentä ja kouluttajina toimi ohjaajia HTPS:stä ja KNV:stä.

Zoom 8 -luokan kilpailu Pyyn Pyrähdys peruutettiin osallistujamäärän vähyyden vuoksi. Junnukausi päättyi syyskuussa junnujen omalla lipunlaskulla Pyysaaressa.

Varoja toiminnalleen nuorisotoimikunta on seuran tuen lisäksi saanut kurssi- ja leirimaksuista, lahjoituksina, sekä purjeiden talvisäilytystilan vuokraamisesta Pyysaaressa.

Junioritoimikunnan ongelmina oli kuluneena kautena saada toimintaan mukaan riittävästi vapaaehtoisia ohjaajia ja myös lasten ja nuorten osallistuminen junnuiltoihin oli edellisvuosia heikompaa.

2.3 Telakka- ja satamatoiminta

Vuonna 2007 veneet laskettiin ja nostettiin Pyysaaressa entiseen tapaan yhteistyöllä.  Nosto- ja siirtokalusto huollettiin samoin talkootyönä. Työlautan kunnostushanke pantiin alulle. Lauttaa ja nuorisotoimintaa varten hankittiin perämoottori, 15 hv Yamaha.  Vapaita venepaikkoja on noin 5.

Telakka suljettiin vakiintuneeseen tapaan marraskuun alussa. Telakka on käytännössä  täynnä,  uusia veneitä voidaan ottaa vain entisten poistuessa.

2.4 Pursiniemi

Pursiniemessä kauden tärkeimmät yksittäiset tapahtumat olivat juniorileiri ja juhannusjuhlat. Sää suosi taas juhannuspäivän rantajuhlaa, jota vietettiin kilttien merirosvojen  merkeissä.

Kesäkuun talkoopäivää vaivasi osanottajapula ja se jäi lähes yhden miehen varaan. Polttopuu- ja risutalkoita tehtiin kuitenkin kesän mittaan. Korjattu ponttonilaituri saatiin paikoilleen. Jo alkukesästä otettiin käyttöön isompi ja uudempi kiuas, joka oli vuosia odottanut vuoroaan varastossa tuvan alla. Saaressa saatiin kalaa ja tyrnimarjoja taas runsaasti ja sienisatokin oli edellisvuotista parempi.

Pursiniemen tarjoamat erinomaiset satamapalvelut (poijupaikat useissa laitureissa, sähkö, kaivo, takkatupa, sauna, keittokatos, teltta-alustat, soutu- ja perämoottoriveneet sekä huussit) saavat tukikohdan muistuttamaan palvelusatamaa. Kävijöitä on kuitenkin opastettu siihen, että kaikki ns. palvelut toimivat itsepalveluperiaatteella: Jokaisen kävijän tulee itse siivota jälkensä, jättää tupa, sauna, keittokatos jne. siistiksi ja puhtaaksi sekä viedä itse roskat mantereelle. Tehostettu tiedotus näyttää tuottaneen tulosta. Sauna pestiin nyt säännöllisemmin ja jätteitä jätettiin saaren roskikseen entistä harvemmin.

3 Palvelut

3.1 Katsastus

Seurassa oli vuonna 2007 10 katsastajaa, joiden lupa oli voimassa.

Seuran veneitä katsastettiin kaikkiaan 115, näistä 22 oli myös runkokatsastuksia.  Lisäksi katsastettiin kaksi muuhun seuraan kuuluvaa venettä.  Katsastamattomia veneitä on n. 15, useimmat näistä muualla kuin Pyysaaressa säilytettäviä.

Katsastuksen painopiste oli kaudella 2007 turvallisuusvarusteissa, erityisesti paukkuliiveissä, raketeissa ja palovaroittimissa sekä –sammutusvälineissä.

3.2 Koulutus

Seuran koulutusohjelmaan kuuluu omia ja yhteistyössä järjestettyjä avoimia kursseja sekä korkeatasoiset HTPS:n purjehduskoulun nimellä järjestetyt purjehtijakurssit.

Toimikunta on kokoontunut neljä kertaa vuoden aikana, kokoonkutsujana Ville Jaakola.

Köysikurssi pidettiin vanhaan tapaan kolmena iltana toukokuun aikana Lasse Holmströmin johdolla. Oppilaita oli noin 16 henkilöä.

HTPS:n purjehduskoulu järjesti Purjehtijakurssin kesäkuussa. Kolmena iltana oli teoriajaksoja,  perjantai-iltana, lauantaina ja sunnuntaina oltiin merellä. Opettajina toimivat Lasse Holmström, Ville Jaakola, Ari Hamberg, Helena Venäläinen, Jouni Kivirinne, Heikki Järvinen ja Markku Lehtola, oppilaita oli 15.

Perämieskurssilla elokuussa oli 4 oppilasta joista 2 on tulevia opettajia.

Vauhtiseminaari jouduttiin peruuttamaan.

Ensiapukurssi pidettiin yhteistyönä Helsingin navigaatioseuran kanssa. Oppilaita oli yhteensä 19 joista 11 HTPS:n jäseniä.

Alkusammutuskurssi pidettiin yhteistyönä Helsingin Navigaatioseuran kanssa. Kymmenestä oppilaasta yksi oli tällä kertaa HTPS:n jäsen.

3.3 Ravintola

Pyysaaren ravintolan hoitajana toimi Sara Sirkiä. Ravintolalla oli Katja Öhrnbergin kaunis kesänäyttely, akryylimaalauksia Fiskarsin pelloista, metsistä ja tienvarsista sekä Pohjan kirkonkylän merimaisemista.

3.4 Vapaa-ajan toiminta

Talvipäivät järjestettiin muonituksineen. Keväällä ja syksyllä pidettiin veneiden kunnostajille kanttiinia. Kanttiinituloilla kartutettiin seuran kassaa, kun taas pikkujoulut järjestettiin omakustannushintaan.

Syyspuolella järjestettiin Pyysaaren uuden grillin avajaiset.

Lisäksi toimikunta järjesti musiikkiohjelmaa lipunnosto- ja laskujuhliin sekä Emäsalon Lenkin lähtötapahtumaan.

4 Hallinto ja ylläpito

4.1 Tiedotustoiminta

Tiedotustoimikunta tuotti jäsenkirjeitä ja ylläpiti internet-palvelua. Uusi nettipalvelu oli rakenteilla koko vuoden (se julkaistiin tammikuussa 2008).

Verkkosivusto www.htps.info ja nettikeskustelupalsta 'Seuran jutut' palvelivat jäsenistöä ja muita kiinnostuneita. Uutena toimintona toteutettiin sähköpostijakelu: tiedotteita voidaan lähettää niille jäsenille, jotka olivat ilmoittautuneet keskustelupalstalle. Siksi keskustelupalstan rekisteröityneiden määrä kolminkertaistui.

Seuratiedotteet julkaistiin nyt sarjana, johon kuuluivat jäsenkirje tammi- ja huhtikuussa, Veneilijän muistio sekä marraskuun jäsenkirje.

Keväällä julkaistiin neljän Kruunuvuorenselän pursiseuran (HTPS, KNVK, BS ja SuPS) yhteistyönä viikkokilpailujen esite. Valokuvakilpailun tuloksista julkaistava seinäkalenteri jäi myöhemmin toteutettavaksi.

htps.info 2007 2006 2005 2004
etusivun käyntikerrat  20715  20152  14880  11253

Seuran jutut vuoden lopussa  2007  2006
 Rekisteröityneitä käyttäjiä
 – jäseniä  73  26
 – muita  14  4
Keskusteluaiheiden määrä  84  38

4.2 Talkootoiminta

Talkootoiminta saavutti sille asetetut tavoitteet. Kaikki oleellinen tuli tehtyä, ja talkootuntien määrä pysyi hyvällä, aikaisempien vuosien tasolla. Allaolevaan taulukkoon ei ole kirjautunut aivan kaikki – telakalla esim. on tehty enemmän kuin raportit kertovat.

Erityisesti vuonna on 2007 aherrettu Pyysaaren ympäristön ja viihtyisyyden eteen. Saareen tehtiin uusi grilli – Reidar Studnitzkij ansioitui muurarina – ympäristöä kohennettiin sekä telakka- että viheralueilla, kompostointi otettiin käyttöön ym. Arja Ulmanen oli näiden talkoiden vastuunkantaja ja usein myös tekijä. Kilpailutoiminnan talkoissa ahersivat muita enemmän Kiiverit, Villikat ja Raija Eskelinen. Telakalla mm. kunnostettu työlauttaa. Myös Pursiniemi on pysynyt talkoovoimin kunnossa.

tunnit .. 2365 3000
osallistumiskerrat .. 230 225
eri osallistujat .. 140 166
venekuntia .. 86 90

4.3 Kiinteistötoiminta

Kiinteistön yleisilme on edelleen siistiytynyt, kun eri alueiden toimintoja on jäsennelty ympäristösuunnitelman mukaisesti: Telakointi ja telakointivarustus on pääosin saatu pois puisto- ja oleskelualueilta. Merkitsemättömän rojun poistoa on jatkettu.

Sähkölaitteiden peruskunnostus aloitettiin uusimalla varastotilojen valaistus, kentän pistorasiat ja osa laitureiden valo- ja sähköpollareista.

Kiinteistön huolto on sisältänyt tavanomaista ylläpitoa talkootöinä. Rakennusten kattosaumoja on tiivistetty ja peltiosia maalattu. Ravintolan ikkunapuitteita on kitattu ja maalattu sekä huoltorakennuksen ovia tiivistetty.

Purjeenkuivaustilan peltikaapit poistettiin pääosin, tilapäinen mastoteline purettiin ja lattiat pestiin. Merkitsemättömien purjeiden, patjojen ym. poisto on kesken.

Toinen rannassa ollut jollateline sijoitettiin moottorikopin lähelle ja muutettiin puumastojen talvisäilytystelineeksi. Päämastotelineen päälle rakennettiin syksyllä peltikate.

Saareen johtavien vesijohtojen puutteellinen pakkassuojaus on taas johtanut ongelmiin, korjausta kaupungilta ei ole kuulunut lukuisista yhteydenotoista huolimatta.

4.4 Ympäristötoiminta

Saaren viihtyisyyttä ja ympäristönhuoltoa parannettiin edelleen. Erityisesti pyrittiin kohentamaan näkymiä saarelle tultaessa. Ravintolan ikkunoista Kruununvuoren selälle avautuvasta rannasta koetetaan saada rantalehto siihen sopivine aluskasvillisuuksineen. Roskien sekaiset lehtikasat on ruodittu, tasoitettu ja kalkittu myöhemmin tehtäviä istutuksia varten. Kompostin tienoota ehostettiin istutuksin ja aidantein, niin ettei se palaisi romun opiston jälkeen kaatopaikkamaiseksi alueeksi. Myös kuolleita puita poistettiin ja pensaita harvennettiin varovasti.

Kompostorit ovat toimineet hyvin kun niitä on käytetty aktiivisesti ja hoidettu huolella. Varsinkin ravintolasta on tullut ennustettua enemmän ainesta. Ylläpitoa varten hankittiin myös oksasilppuri.

Uuden grillialueen valmistumista juhlittiin syyskuussa. Kaunis grilli on vankasti perustettu ja muurattu ja oleskelualueella on kestopuinen terassi. Siihen tarvittiin kymmeniä vapaaehtoisten työpäiviä.

Ympäristötoimikunta on pitänyt kokouksia aktiivisesti.

4.5 Johtokunta

Johtokunta on kokoontunut kertomusvuoden aikana 11 kertaa ja pöytäkirjoihin kirjattiin yhteensä 94 kohtaa. Johtokunnan jäsenet ovat osallistuneet kokouksiin seuraavasti:

• Juha Mäkeläinen (puheenjohtaja) 10 kertaa
  • Anne Holmström 7 kertaa
  • Juhani Ihalainen (taloudenhoitaja) 11 kertaa
  • Markku Jutila 10 kertaa
  • Suvi Kinos (sihteeri) 4 kertaa
  • Vesa Lindqvist 6 kertaa
  • Ahti Nurminen 8 kertaa
  • Jouni Remes 10 kertaa
  • Helena Venäläinen (varapuheenjohtaja) 9 kertaa
  • Markku Vähäniemi 8 kertaa
  • Arja Ulmanen 6 kertaa

Seuran sihteeri Kinos muutti ulkomaille kesällä. Loppuvuoden aikana sihteerin tehtäviä hoitivat tilanteen mukaan eri johtokunnan jäsenet.

Aatos Kiiveri (talonmies ja kilpailutoimikunnan kokoonkutsuja) on usein osallistunut kutsuttuna kokouksiin.

4.6 Talous ja rekisterit

Seuran talous oli kunnossa, mikä mahdollisti monen Pyysaaren laitteen kohentamisen. Hyvään tilanteeseen on vaikuttanut jäsenmäärän kasvu ja tehostunut jäsenlaskutus.

Seura lähetti kolme erää laskuja jäsenille: jäsenmaksut, laituripaikat ja telakkapaikat.

4.6.1 Veneet

vuoden lopussa 2007 2006 2005
 Purjevene  95  93  98
 moottorivene  44  41  24
 kevytvene  15  15  15
   154  149  137

Seuran omistuksessa ja käytössä on 7 optimistijollaa, 3 Zoom8 -kevytvenettä, 1 E-jolla ja yhteensä 4 moottorilla varustettua huoltovenettä Pyysaaressa ja Pursiniemessä.

4.6.2 Jäsenistö

vuoden lopussa 2007 2006 2005